ایرانیان نیوز

مرجع خبری برای مردم ایرن زمین

ایرانیان نیوز

مرجع خبری برای مردم ایرن زمین

۳۰ مطلب در بهمن ۱۳۹۹ ثبت شده است

۱۴
بهمن

درحالی براساس آمارهای رسمی وزارت بهداشت تعداد موارد فوت‌ شده براثر ویروس منحوس از مرز 58 هزار نفر عبور کرد که نگرانی مسئولان درباره احتمال آغاز موج چهارم همه‌گیری ظاهرا محقق شده و زنگ خطر روزهای سخت کرونایی دوباره در کشورمان به صدا درآمده است.

 

نزدیک به یکسال از اعلام رسمی ورود ویروس کووید 19 گذشته و از همان روزهای اول فعالیت‌های گسترده‌ای برای مدیریت شرایط بحرانی آغاز شد که خوشبختانه سیاست‌گذاری‌های درست مسئولان و همراهی هموطنان باعث شد تا سه موج گسترش همه‌گیری در ایران مدیریت شود تا جایی که از ابتدای بهمن‌ماه جاری شرایط همه‌گیری کرونا در سرازیری نزولی شدن قرار گرفت و رنگ زرد و آبی که حکایت از کم خطر شدن شرایط داشتند روی نقشه ایران خودنمایی کرد.

 

اما این روند نزولی شیوع در سراسر کشور یکباره با ورود ویروس جهش یافته انگلیسی به کشورمان تغییر جهت داد و دوباره به سمت صعود  خیز معناداری برداشت که البته مسئولان با استفاده از داده‌های آماری و برآوردهای علمی از این اتفاق را پیش بینی کرده بودند و همواره به هموطنان هشدار دادند که در صورت عادی انگاری و بی‌توجهی به پروتکل‌های بهداشتی این خیز مجدد بیماری می‌تواند سرآغاز موج چهارم شناخته شود.

 

به‌هرحال اکنون در نیمه بهمن 1399 اگرچه نرخ بهبودی بیماران در محدوده مناسبی قرار دارد اما تغییر وضعیت با روند افزایشی مراجعه کنندگان به مراکز درمانی دور از انتظار نیست و احتمالاً بزودی شاهد تغییر رنگ بندی همه‌گیری کرونا در سراسر کشورمان خواهیم بود.

 

این درحالی است که علی‌رغم تمام این هشدارها و تأکیدات مسئولان بهداشتی نسبت به رعایت اصول بهداشتی در دوران همه‌‌گیری کرونا نیم نگاهی به جداول میزان مشارکت مردمی در این زمینه نشان می‌دهد که بعضاً مشارکت بخصوص در کلانشهرها و شهرهای صنعتی به دلیل آغاز مجدد فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی به زیر 40 درصد رسیده  است.

 

از این رو و با درنظر گرفتن کاهش میزان مشارکت مردمی درکنار افزایش برگزاری دورهمی‌های خانوادگی در شهرستان‌ها سیر صعودی ابتلا از دومین هفته بهمن ثبت شده و امروز بازهم ادامه یافته که تأییدی بر پیش‌بینی مسئولان بهداشتی از احتمال بروز موج چهارم همه‌گیری است.

 

با این شرایط طبق آمار وزارت بهداشت تا ظهر امروز 14 بهمن 1399 با جان باختن 72 نفر دیگر از هموطنان به دلیل ابتلا به بیماری کرونا تعداد کل جانباختگان این ویروس منحوس از ابتدای آغاز همه‌گیری تا امروز به رقمی معادل 58 هزار و 110 نفر رسید.

 

از سوی دیگر در 24 ساعت گذشته آمارها نشان می‌دهد 6 هزار و 820 مورد جدید و قطعی ابتلا به ویروس کرونا در کشورمان ثبت شده که از این تعداد 660 نفر آنها در مراکز درمانی بستری و تحت درمان قرار گرفته‌اندو 3 هزار و 865 نفر از مبتلایان در شرایط حاد قرار داشته و در بخش ویژه دوران درمان خود را سپری می‌کنند.

 

لازم به‌یادآوری است ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم از فرد مبتلا یا ناقل به دیگران منتقل می‌شود و اصلی‌ترین علائم آن نیز عبارتند از تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی که بعضا مشکلات گوارشی نیز به آن اضافه می‌شود.

  • عرفان مسعود پور
۱۴
بهمن

ظهر امروز آئین رونمایی از نسل جدید جلیقه ضدگلوله کلاس IIIA، دستگاه ضدعفونی‌کننده ازن‌ساز  و گیاهی برای جلوگیری از فرسایش خاک و مصرف کم آب در تالار قرآن همدان برگزار شد.

 

طراح و سازنده جلیقه ضد گلوله کلاس IIIA در این مراسم با اشاره به اینکه شعار ما می‌توانیم در رسیدن به اهداف ما را یاری می‌کند، اظهار داشت: جلیقه‌ای که ساخته‌ایم محصول استراتژیک برای نیروهای مسلح مخصوص نیروهای زمینی رزم نزدیک و رزم انفرادی است.

 

میلاد آراسته با بیان اینکه متاسفانه هفته‌ای نیست که خبری از آسیب دیدن یا شهادت نیروهای ناجا یا سپاه پاسداران در مرزها به گوش نرسد، افزود: امسال 36 مرزبان صرفاً به دلیل نداشتن جلیقه ضد گلوله یا استاندارد نبودن تجهیزات به شهادت رسیدند.

 

وی با تأکید بر اینکه وزن جلیقه تولید شده نسبت به نمونه‌های خارجی 45 درصد سبک تر و سطح پوشش آن 53 درصد بیشتر است، گفت: قیمت نمونه خارجی و وارداتی این جلیقه 30 میلیون و قیمت جلیقه تولید شده در داخل 13 میلیون تومان است.

 

آراسته با تأکید بر اینکه این جلیقه تمام وابستگی‌ها به خارج از کشور را برطرف می‌کند، بیان کرد: خرید این جلیقه از خارج از کشور با منطق سیاسی و  اقتصادی همخوانی نداشت که موفق به تولید آن در داخل کشور شدیم.

 

مخترع یک دستگاه اُزن ساز در این مراسم نیز با اشاره به اینکه دستگاه ساخته شده در 4 مدل استریل دست، هوا و محیط، آب و ماسک است، اظهار داشت: دستگاه استریل دست در محیط های عمومی تنها با استفاده از آب و برق کار می‌کند.

 

علی حیدری با بیان اینکه دستگاه استریل آب در منازل و برای شست و شوی میوه و سبزیجات مورد استفاده قرار می‌گیرد، افزود: دستگاه استریل هوا نیز برای مکان‌های عمومی و شلوغ کاربرد دارد که این دستگاه شبانه به صورت خودکار روشن شده و در مدت یک ساعت فضا را ضدعفونی و استریل می‌کند.

  • عرفان مسعود پور
۱۴
بهمن

بحران‌های زیست محیطی تنها مربوط به خشک شدن دریاچه‌ها و تالاب‌ها و پسروی آب دریای خزر و یا انقراض گونه‌های جانوری و گیاهی و حتی از بین رفتن جنگل‌ها خلاصه نمی‌شود. در سال‌های اخیر بحران زیست محیطی دیگری در نقاط مختلف کشورمان شدت یافته است؛ فرسایش! پدیده‌ای که هر روز بخشی از خاک ایران را نابود می‌کند و با اینکه گزارش‌های رسمی حاکی از فرسایش بیش از 2 میلیاردتنی در کشور است اما گوشه چشم هیچ مسئولی نمی‌لرزد و کسی برای مرگ خاک حتی مرثیه هم نمی‌خواند.

 

حتی در دولت‌ها نیز عزمی برای جلوگیری از نابودی و تخریب این منابع ارزشمند نیست، با اینکه معاونت آب و خاک در وزارت جهادکشاورزی وجود دارد اما اگر نگوییم 100 درصد اعتبارات این حوزه، اما می‌توان ادعا کنیم بخش زیادی از این اعتبارات در خصوص مدیریت و افزایش بهره‌وری منابع آبی مورد استفاده قرار می‌گیرد و اعتبار چندانی برای حفظ، احیا و افزایش حاصلخیزی خاک هزینه نمی‌شود.

 

هرچند در سال‌های اخیر اختصاص اعتبارات برای زهکشی و شوری‌زدایی از خاک‌های استان، اتفاق افتاده اما این فقط یک قدم در راه حفظ منابع خاک است.

 

به عقیده کارشناسان دلایل مختلفی برای تخریب منابع خاک وجود دارد که یکی از مهم ترین آن ها مسئله فرسایش بوده که هم منشأ انسانی و هم منشأ طبیعی دارد. پدیده‌ای که دیگر مرز هشدار و بحران را هم پشت سر گذاشته است اما انگار گوش مسئولان بدهکار نیست و منتظر هستند تا بلایی که بر سر منابع آبی آمده این بار در مورد خاک تکرار شود.

 

گلستان هم از این قاعده مستثنی نیست، آنطور که متولیان امر می‌گویند میزان فرسایش و از بین رفتن خاک در مناطق مختلف استان متغیر بوده اما آمار از فرسایش 5 تا 35 تنی در هکتار حکایت دارد.

 

عبدالرحیم لطفی، سرپرست اداره کل منابع طبیعی گلستان با بیان اینکه میزان فرسایش خاک از غرب به شرق و از جنوب به سمت جنوب استان متغیر است، اظهار داشت: میزان فرسایش از 5 تا 35 تن در هکتار متغیر بوده اما به طور متوسط در حوضه‌های آبخیز استان این میزان 15.8 تن در هکتار بوده که میزان قابل توجهی است.

  • عرفان مسعود پور
۱۴
بهمن

شبکه‌های سیما برای روز ولادت حضرت زهرا(س) و روز بزرگداشت زن و مقام مادر و همچنین میلاد رهبر کبیر انقلاب اسلامی ویژه‌برنامه‌ها، فیلم‌ها و اتفاقات مختلفی را درنظر گرفته‌اند که جزئیات آن‌ها را در ادامه ببینید:

 

- برنامه «صبح بخیر ایران» چهارشنبه 15 بهمن‌ماه از ساعت 06:15 تا حدود 9 صبح با تدارک ویژه برنامه‌ای با دعوت از زنان موفق در عرصه‌های مختلف به تکریم مقام زن و مادر می‌پردازد.

 

- برنامه «فرمول یک» نیز منعطف با این مناسبت روی آنتن می‌رود.

- برنامه «دستپخت» هم این هفته به مناسبت روز مادر از 3 بانوی فداکار برای شرکت در این مسابقه دعوت کرده است.

- پخش مدیحه‌سرایی در وصف حضرت زهرا(س) و ترانه‌های شاد در بزرگداشت مادر در فواصل برنامه‌ها از دیگر تدارکات شبکه یک به شمار می‌رود. 

 

- برنامه «هزار و یکشب» کاری از گروه خانواده با فضایی شاد و با ساختاری ترکیبی از بخش‌های مختلفی تشکیل شده که شامل گفت‌وگو با میهمان، بخش نمایشی و ... می‌شود.

- برنامه «عصر خانواده» سه‌شنبه 14 بهمن روانه آنتن می‌شود. این ویژه برنامه روز ولادت حضرت فاطمه زهرا (س) شروع شده و تا پایان دهه فجر ادامه دارد و ساعت 18 روی آنتن می‌رود. 

- «مثبت خانواده» نیز جمعه ساعت 12 میزبان خانواده سرتیپ امیرعطایی از فرماندهان نیروی هوایی پایگاه هشتم شکاری اصفهان است.

- برنامه «دست در دست» کاری از گروه معارف به تهیه‌کنندگی هادی خدادی که در این ایام هر شب بعد از گفت‌وگوی ویژه خبری روانه آنتن می‌شود.

- گروه معارف برنامه «به تو از دور سلام» با محوریت ولادت ام ابیها را آماده پخش کرده که جمعه 17 بهمن ساعت 6 صبح روانه آنتن می‌شود.

- برنامه «آئینه خانه» با حضور حجت‌الاسلام شهاب مرادی، به سیره حضرت فاطمه (س) و سبک زندگی ایشان می‌پردازد و جمعه 17 بهمن ساعت 13:30 روانه آنتن می‌‌شود.

- برنامه «در انتهای الوند» در ویژه‌های صبحگاهی و شبانگاهی خود به صورت متناسب با گرامیداشت مقام زن، روز مادر و میلاد مبارک حضرت فاطمه (س) به این موضوع می‌پردازد و از حضور میهمانان ویژه‌ای بهره می‌برد.

- برنامه «زعفران» به تهیه‌کنندگی محمد سلوکی که جمعه ساعت 10 صبح روانه آنتن می‌شود نیز با حضور میهمانان مختلف به صورت ویژه‌‌ای مقام مادر و روز زن را گرامی می‌دارد.

- مولودی‌خوانی با نوای حاج محمود کریمی یکی دیگر از تدارکات شبکه دو سیما در این ایام معنوی است که به همراه سخنرانی مذهبی استاد شیخ حسین انصاریان روانه آنتن می‌شود.

- گروه کودک و نوجوان نیز با تدارک برنامه زنده «با ما بیا»، «مسابقه محله» و ... میلاد حضرت فاطمه زهرا (س) را جشن می‌گیرد.

  • عرفان مسعود پور
۱۴
بهمن

حمید صنیعی‌منش: شیشلیک یک کلام حرف درست می‌خواهد بگوید اما به شکلی بد و کج و معوج که باعث شده است تا مسیر و غایت فیلم به بیراهه برود.

 

آنچه که فیلم مهدویان را خراب کرده است چیزی نیست جز فدا کردن واقعیت مشکلات زندگی حاشیه‌نشینان برای داستانی بیش از حد تخیلی و ساختگی و مشتی شوخی‌های جنسی.

 

فیلم تازه مهدویان برخلاف آنچه خود می‌گوید که به جهان لاتاری نزدیک است فاصله جدی از آن دارد. در لاتاری که فیلمی تریلر و اجتماعی بود مسئله اصلی فدای ژانر تریلر و جنایی آن نشد و تا آخر مسئله ناموس‌پرستی و مشکلات حاشیه‌نشینان اطراف تهران فدا نشد، بلکه به عنوان مسئله‌ای جدی هم مخاطبین سینمادوست را درگیر خود کرد و هم پیام جدی برای مسئولین سیاسی، امنیتی و اجتماعی داشت که این محتوای چندبعدی نشان از قدرت بهترین فیلم مهدویان برای خلق یک فیلم سینمایی بود.

 

اما در شیشلیک کمدی و شوخی‌های سبک‌سرانه آن و همینطور جهان داستانی بیش از حد مغرقانه و نمادگرای افراط‌زده امیرمهدی ژوله کاری کرده است که بعد از تعجب و طنزی که همراه خود می‌آورد رنگ می‌بازد و مسخره می‌شود. شهری با حکومت مارکسیستی که در آن «کار» همه‌چیز است حتی باید برای آن مُرد. تمام شهر دارای المان‌ها و نمادهایی شبیه حکومت شوروی و کره شمالی است که در آن مردم با زور تبلیغات دروغین فریب خورده‌اند و خام چرندیات مسئولین شده‌اند. اما آیا مردم حاشیه‌های شهرهای بزرگ کشور در این اتمسفر به سر می‌برند و چنین از جهان پیرامون خود بی‌خبرند؟

 

شاید برای فهم بهتر، این مثال جالب باشد: سریال سرگذشت ندیمه که یکی از سریال‌های پرمخاطب و جالب سال‌های اخیر است فضایی کاملاً خیالی و آخرالزمانی دارد. سریال درباره زمانی است که حکومت آمریکا توسط برخی از نظامیان کودتایی تصاحب شده است و حکومتی دیگر و کشوری دیگر وجود دارد. مخاطب سریال می‌داند که همه‌چیز سوار بر عنصر تخیل است و بنابراین می‌تواند آن را بپذیرد حتی اگر باور برخی از مصادیق و مسائل به صورت عادی و در زمان فعلی مشکل باشد.

 

اما در شیشلیک همه‌چیز خیالی نیست بلکه نیمی واقعی و جدی است که هدف و کانون فیلم است، یعنی ترسیم مشکلات فقر حاشیه‌نشینان و بی‌مسئولیتی مسئولین ناکارآمد و بخشی دیگر کاملاً خیالی و اغراق‌آمیز که بیشتر از آنکه برای خنداندن باشد شعارهای انتقادی و سیاسی خود را در قالب نمادین آن می‌دهد. حماسه گرسنگان و شعارهایی مانند اینکه گوشت نخوریم چون چیز بدی است، یا فحش رکیک بدهیم اما اسم شیشلیک را بر زبان نیاوریم آن‌قدر لوس است که پیام خود را خیلی زود مخابره می‌کند.

 

البته حرف اولیه فیلم که نگاهی به زندگی مردم فقیر و مشکلات آنان داشته باشیم و درد آنها را بدانیم درست است اما چیزی که از فیلم باقی می‌ماند غیر از این است و بیشتر فیلمی سیاسی کمدی را می‌بینیم که انتقاد غلو آمیز و بی‌منطق نسبت به مسئولین می‌کند تا رسیدگی به مشکلات مردم. مشخصاً پیامی که قصد فیلم بوده است درست است اما آیا این پیام در فیلم شیشلیک به خوبی شکل گرفته است؟

 

آنچه در خروجی فیلم مهدویان می‌ماند بیشتر این است که تبلیغات دروغ و خفقان چماقی امثال رئیس کارخانه منجر به سرپوش گذاشتن برحقیقت زندگی مردم بیچاره است که حتی خود آن را فراموش کرده‌اند. مردم شیشلیک معلوم نیست نجیب‌اند یا ابله؟ چه توجیهی برای این نما وجود دارد؟ آیا فیلم تراژدی-کمدی اجتماعی است یا یک کمدی-سیاسی؟

  • عرفان مسعود پور
۱۴
بهمن

در غیابِ فرهاد اصلانی که به جشنواره نیامده بود، شبنم مقدمی هم تلفنی خودش را به نشست خبری "ستاره‌بازی" رساند، فیلمی که در مذمتِ مهاجرت ساخته شده بود اما بسیاری از کارشناسان و منتقدین، به نوعِ روایت هاتف علیمردانی گلایه داشتند وقتی ایرانی‌هایی را نشان می‌داد که به فلاکت افتاده‌اند اما به ایران برنمی‌گردند.

 

آیا "ستاره‌بازی" متعلق به ایران است؟

فیلمی که در عینِ روایت مستندگونه و واقعیت‌گرایانه علیمردانی، بعضاً‌ منتقدین آن را خیلی متعلق به ایران نمی‌دانند! کارشناسانی که به عریان نشان دادن صحنه‌های استعمال مواد مخدر هم انتقاد داشتند، در حالی که نمایش استعمال مواد مخدر در فیلم‌ها ممنوع است و اگر قرار به اکران عمومی باشد حتماً "ستاره‌بازی" را باید 15 سال به بالاها ببینند.

 

موضوع بعدی در "ستاره‌بازی" که در نشست خبری هم خبرنگاران به آن توجه کردند موضوع مهاجرت بود که به‌تعبیر بسیاری هاتف علیمردانی می‌توانست بازگشتِ مهاجران به فلاکت افتاده فیلم به ایران را نشان دهد، به‌قولِ خودش می‌خواست مذمّت و اتفاقات واقعی را در این فیلم به نمایش درآورد و نباید به‌شکلِ بیانیه درمی‌آمد.

 

نشست "ستاره‌بازی" بدون حضور فرهاد اصلانی و تماس تلفنی شبنم مقدمی برگزار شد اما خبرنگاران و اهالی رسانه، بازی ملیسا ذاکری (نقش صبا) را بسیار پسندیدند، بازیگری که پیش از این با علیمردانی کار کرده بود و به‌قول تهیه‌کننده، از بینِ نامزدهای زیادی انتخاب شد.

 

نکته بعد هم بحث حضور بازیگران آمریکایی در "ستاره‌بازی" بود که مایکل مدسن بازیگر آثار تارانتینو و مارشال منش بازیگر "دزدان دریایی کارائیب" به ایفای نقش پرداختند. البته سختی‌های ساخت این فیلم در شرایطی که مشکلات اقتصادی و ارزی گریبانِ بسیاری از کارها را گرفته است و این نکته مورد بحثِ جدّی خبرنگاران در نشست خبری فیلم "ستاره‌بازی" بود.

  • عرفان مسعود پور
۱۴
بهمن

دومین روز جشنواره فیلم فجر، رسانه‌ای‌ها را کم‌رمق‌تر کرده بود، چون حاشیه‌های فرشِ قرمز بدون توجه به شرایط کرونا،‌ دست‌وبالِ عکاسان و تصویربرداران را بسته بود، البته خبرنگاران هم گلایه داشتند که نمی‌توانند به‌راحتی گفت‌وگو کنند.

 

فرشِ قرمزی که فقط مخصوص عکاسان بود و نه خبرنگاران و نه تصویربرداران می‌توانستند در آن حضور داشته باشند؛ اقدامات سفت و سختِ رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی با حضور بازرسان وزارت بهداشت شدیدتر هم شد.

 

تا جایی که صدایِ علی سرتیپی تهیه‌کننده قدیمی سینما هم درآمد و در جلسه نشست "ستاره‌بازی" گفت "هربلایی امروز سرِ ما می‌آید برای محدودیت‌های بیشتر، به‌خاطر حاشیه‌های روز قبل است."

 

روز دوم برج میلاد به‌طور محسوسی نسبت به روز نخست خلوت‌تر بود، حتی در مراسم فرش قرمز "ستاره‌بازی" تعداد محدودی از عکاسان حضور داشتند، البته اکثریت بازیگران اصلی این فیلم هم در برج میلاد حاضر نشدند.

 

هرچند کنار این سفت و سخت گرفتن برای عکس روی فرش قرمز و جلوگیری از گرفتن مصاحبه‌های تصویری خبرنگاران، به‌خلاف پروتکل‌های اعلام‌شده به‌هنگام ورود اهالی رسانه هیچ‌گونه کنترلی همچون گرفتنِ تب و اکسیژن نمی‌شد.

  • عرفان مسعود پور
۱۴
بهمن

سید محسن حسن‌زاده (مدیر روابط عمومی جشنواره تئاتر فجر)  در برنامه «تماشاخانه فجر» رادیو فرهنگ عنوان کرد: با تمهیدات اندیشیده شده و ضبط نمایش‌ها از امروز علاقه‌مندان می‌توانند در بستر اینترنت و از طریق پلتفرم‌های اعلام شده به طور مجازی به تماشای نمایش‌ها بنشینند.

 

وی در این برنامه گفت: این دوره از جشنواره در فاصله زمانی 11 تا 20 بهمن‌ماه امسال در مجموعه‌های «تئاتر شهر» و «ایرانشهر» و «تالار مولوی» و «تالار حافظ» و «تالار وحدت» و سالن عباس جوانمرد خانه تئاتر در حال برگزاری است  و سالن‌ها با ظرفیت مشخص شده و رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی پذیرای تماشاگرانند.

 

مدیر روابط عمومی جشنواره تئاتر فجر ادامه داد: از امروز  دوستان عزیز در سراسر ایران می‌توانند از طریق پلتفرم‌هایی که تعیین شده  یعنی تیوال، نمایش نت و تلویزیون تئاتر ایران آثار نمایشی را  دنبال کنند و از طریق بستر مجازی مشاهده کنند.

 

وی خاطرنشان کرد: ما جدول پخش داریم و تمامی آثاری که  در واقع در جشنواره بودند در بازه زمانی 24 ساعته بر اساس جدول مشخص شده دردسترس مخاطبان قرار می‌گیرند.

حسن‌زاده افزود: تاکنون  6 نمایش ضبط شده برای روز اول  آماده نمایش‌اند و این نمایش‌ها پیش از اجرای عمومی ساعتی قبل از اجرا ضبط شده‌اند. 

 

وی  تصریح کرد: به دلیل شیوع ویروس کرونا مراسم اختتامیه مشابه دوره‌های گذشته برگزار نمی‌شود و جزئیات این مراسم در چند روز آینده از طریق رسانه‌های معتبر و پرتابل ایران تئاتر اطلاع‌رسانی خواهد شد.

  • عرفان مسعود پور
۱۴
بهمن

در دومین روز از جشنواره فیلم فجر، دو فیلم سینمایی «ستاره بازی» به کارگردانی هاتف علیمردانی و «شیشلیک» به کارگردانی محمدحسین مهدویان در برج میلاد و پردیس ملت به نمایش درآمد. 

در این گزارش، مروری بر نظرات منتقدین سینمایی درباره این دو فیلم داریم: 

 

علیرضا مجمع درباره فیلم "ستاره بازی" نوشت: 

"ستاره‌ بازی" مسئله من نیست، مسئله بچه‌های مهاجر است. هاتف‌ علیمردانی توانسته فضای تلخ مهاجرت را بر خلاف فیلم قبلی‌اش، «کلمبوس» دربیاورد. بازی ملیسا ذاکری با اتمسفر فیلم هماهنگ است و دقیقاً همان است که باید.کارگردانی هاتف هم از چند فیلم قبلش سنجیده‌تر است، او تازه دارد فیلمساز می‌شود.

 

او شیشلیک را نماد از بین رفتن عزت نفس می‌داند و نوشته: 

"شیشلیک" آرزوی مردم را کاسبی می‌کند و کارگردانش واضح است اعتقادی به طبقه‌ای که از آنها فیلم ساخته ندارد. "شیشلیک" هم مثلاً نماد از بین رفتن عزت نفس در جامعه بی‌هدف است و اینجا مهدویان نقش رئیس کارخانه «پشم ایران» را دارد. همان رطب خورده منع رطب کرده. آخرین روزهای زمستان نزدیک است.

 

سعید الهی درباره فیلم سینمایی "شیشلیک" چنین نوشت: 

درباره "شیشلیک" هم همین که شوخی‌های جنسی‌اش به دو سه پلان خلاصه شده راضی‌ایم؛ طعنه‌گویی‌های سیاسی‌اش را می‌گذاریم پای ظرفیت نظام و لغزندگی مهدویان!

 

پویان عسگری، منتقد سینما نیز به انتقاد از فیلم سینمایی "شیشلیک" پرداخت و نوشت: 

"شیشلیک" به شکل واضحی بدترین فیلم محمدحسین مهدویان است. حاصل عصبانیت و حملات تند چپ و راست به او. حاصل گیر افتادن گوشه رینگ و تلاش برای خلاصی از آن. در این مسیر مهدویان از همه‌چیز انتقام می‌گیرد. از خودش، از دهه شصت، از مردم عادی و از چیزی که بر اساس تبحر و دقت در فیلمسازی، طی فیلم‌های اولیه‌اش به آن رسیده بود. اینگونه «شیشلیک» به فیلمی شلخته و زشت و زننده بدل شده. با فیلمنامه‌ای فاقد ساختار داستانی که هم بسیار بد و دیر شروع می‌شود و هم اوقات (نا)درام بدترکیب‌اش را صرف جزئیات بی‌اهمیت می‌کند. فیلم نه بامزه است و نه از منظر تحلیل اجتماعی روزگار فعلی، روزآمد و فهمیده جلوه می‌کند.

 

مهدویان و ژوله چیزی را برجسته می‌کنند که محمدرضا هنرمند 18 سال پیش در «عزیزم من کوک نیستم!» با سلیقه بهتر به آن رسیده بود. فیلم ناقص و تلف‌شده هنرمند یک کمبود زیستی/معیشتی را بهانه‌ای برای تبدیل یک کمدی به فیلمی تراژیک می‌کرد و گرچه در نهایت به بن‌بست در زیباشناسی سینمایی می‌رسید اما در قیاس با فیلم مهدویان، اثری پیشروتر و جدی‌تر بود....

خسرو نقیبی در خصوص فیلم شیشلیک نوشته است: 

  • عرفان مسعود پور
۱۴
بهمن

معمولاً نوع نگرش ما به تاریخ زندگانی حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله علیها مبتنی بر سیره اخلاقی و رفتاری آن بانوی بزرگوار و در صورت کلی نگرشی مبتنی بر نگاه تاریخی است. در این نگاه، آن بزرگوار شخصیتی است که با خلقتی عجیب پا به دنیا گذاشت و یار و یاور پدر بزرگوارشان رسول خدا صلی الله علیه و آله در مصائب و خوشی‌ها بود. پس از مدتی به ازدواج امیرالمؤمنین علیه‌السلام در آمد و از خود دو فرزند دختر و دو فرزند پسر بر جای گذاشت؛ آن زمان هم که حق امیرالمؤمنین (ع) در خلافت غصب شد، به دفاع از حریم ولایت شتافت و در این مسیر به شهادت رسید.

 

اما وقتی از منظر معرفتی به آن وجود مقدس نگریسته شود، فاطمه زهرا سلام‌الله علیها موجودی ازلی و نوری ابدی‌ است که پس از رسول‌الله صلی الله علیه و آله و امیرالمؤمنین علیه‌السلام، عالی‌ترین و با فضیلت‌ترین بشر از اولین و آخرین است.

 

مثلاً آن دسته از مقام‌های حضرت زهرا سلام‌الله علیها که دربارۀ مقام ایشان در قیامت مطرح شده، به گونه‌ای ویژه در روایات ما منعکس شده است به گونه‌ای که با مطالعه این روایات درمی‌یابیم گویا تمام بستر قیامت بر مدار این بانوی بزرگوار می‌چرخد و حقیقت امر هم جز این نیست؛ قیامتی که بناست تکلیف تمام خلایق از ابتدا تا انتهای عمر دنیا و نیز جایگاهشان مشخص شود. در ادامه به روایتی در این زمینه اشاره می‌شود.

 

ود که او مؤمن است یا کافر؛ بسا شخصى را که دوستدار اهل‌بیت پیامبر است، مى‌‏آورند و به واسطه کثرت گناهانش امر مى‏‌شود وى را در آتش بیندازند. فاطمه سلام‌الله علیها بین دو دیدگانش را مى‏‌خواند که نوشته او محب اهل‌بیت است. به درگاه پروردگار عرض مى‏‌کند: پروردگارا، تو مرا فاطمه نام نهادى و وعده داده‌‏اى هرکه من و ذرّیه‌‏ام را دوست بدارد، از آتش دوزخ بر حذر دارى و وعده تو حقّ بوده و تخلّف‌پذیر نیست. إِلَهِی وَ سَیِّدِی سَمَّیْتَنِی فَاطِمَةَ وَ فَطَمْتَ بِی مَنْ تَوَلَّانِی وَ تَوَلَّى ذُرِّیَّتِی مِنَ النَّارِ وَ وَعْدُکَ الْحَقُّ وَ أَنْتَ‏ لا تُخْلِفُ الْمِیعاد»

 

خداوند عزّ و جل مى‏‌فرماید: اى فاطمه تو راست مى‌‏گویى، من نام تو را فاطمه نهاده‌‏ام و وعده داده‌‏ام که هرکه محبّت و ولایت تو و فرزندانت را داشته باشد، از آتش جهنم جدایش کنم. وعده من حقّ بوده و خلف وعده نخواهم کرد و این که به بنده‌‏ام امر کردم به جهنّم برود به خاطر آن بود که تو او را شفاعت کنى و من شفاعت تو را پذیرفته تا موقعیت و منزلت تو در پیش من براى فرشتگان و رسولان معلوم شود؛ پس هرکه را که دیدى بین دیدگانش مؤمن نوشته شده، دستش را بگیر و به بهشت داخل کن.

  • عرفان مسعود پور