ایرانیان نیوز

مرجع خبری برای مردم ایرن زمین

ایرانیان نیوز

مرجع خبری برای مردم ایرن زمین

 

اولین رهاسازی پشه های اصلاح شده ژنتیکی در ایالات متحده این هفته در فلوریدا کیز آغاز شد و در نهایت تلاش 10 ساله مقامات محلی کنترل پشه برای آزمایش اینکه آیا یک ارگانیسم اصلاح شده ژنتیکی جایگزین مناسبی برای سم پاشی حشره کش ها در منطقه است ، به اوج خود رسید.

برای اولین مرحله 12 هفته ای ، جعبه های آبی و سفید حاوی حدود 12000 تخم مرغ GMO ، که توسط یک شرکت آمریکایی ، انگلیسی به نام Oxitec تولید شده است ، در شش منطقه کوچک Ramrod Key ، Cudjoe Key و Vaca Key قرار گرفت.  با افزودن آب ، پشه ها از آنها خارج می شوند ، بالغ می شوند و هفته بعد یا همین حدود وارد محیط می شوند.

گروه کوچک و کمی از ساکنان فلوریدا از زمان اعلام این پروژه کی تلاش کرده است تا آنچه را آنها “پشه های جهش یافته” می نامند ، آزاد کند – و آنها عصبانی هستند.

باری رای ، مدیر اجرایی ائتلاف زیست محیطی فلوریدا ، گفت: “مخالفت ما طولانی و شدید بوده است.”  “ما در اینجا زندگی می کنیم ، اینجا خانه ما است و آنها مردم را مجبور می کنند که گلو خود را از دست بدهند.”

مارا دالی ، یکی از ساکنان کی لارگو ، فلوریدا که هشت سال برای آزادی تلاش کرده است ، گفت: “تنها کاری که می توانید به طور قانونی در این مرحله انجام دهید این است که در حیاط خود با غبار حشرات بایستید.”  “شما نمی توانید یک جعبه را لمس کنید ، اما اگر نمی خواهید درگیر این روند شوید ، می توانید از حیاط خودتان تاری کنید.”

اولین انتشار پشه GMO در ایالات متحده آمریکا

پروژه فلوریدا کیز ، که توسط آژانس حفاظت از محیط زیست آمریکا در ماه مه سال 2020 روشن شد ، برای رهاسازی تا 750 میلیون پشه اصلاح شده ژنتیکی در سالهای 2021 و 2022 تصویب شده است.

هدف برنامه: Aedes aegypti ، گونه مهاجم پشه است که حامل چندین بیماری بالقوه کشنده است ، از جمله تب زرد ، دنگ و ویروس زیکا.

شیوع سریع زیکا در سال 2016 پس از جهش نگران کننده در نوزادانی که با سرهای غیرمعمول کوچک متولد شده اند – وضعیتی به نام میکروسفالی – به مادران آلوده به زیکا در برزیل و پلی نزی فرانسه ، به یک مشکل اضطراری جهانی بهداشت تبدیل شد.  Aedes aegypti بزودی ویروس را حداقل در 34 کشور و سرزمین از جمله تگزاس و فلوریدا در ایالات متحده منتشر کرد.

شیوع بیماری دنگ ، که اغلب در پورتوریکو ، کارائیب ، آمریکای لاتین و جنوب شرقی آسیا همه گیر است ، همچنین فلوریدا جنوبی را درگیر می کند: کی لارگو در 2019 و 2020 شیوع کمی داشت ، در حالی که کی وست در 2009 و 2010 شیوع داشت.

دانگ به دلیل سردردهای ضعیف و دردهای مفصلی که ایجاد می کند ، معروف است و همچنین علائم آنفلوانزا مانند تب و بثورات را ایجاد می کند.  موارد جدی می تواند باعث خونریزی ، شوک ، نارسایی عضو و حتی مرگ شود.

در حقیقت ، نسخه 2021 بسیار کمتر از 750 میلیون دلار تأیید شده توسط سازمان حفاظت محیط زیست خواهد بود ، ناتان رز ، مدیر امور نظارتی برای Oxitec ، گفت.

رز گفت ، در ابتدا 144000 پشه نر در طول دوره آزمایشی سه ماهه آزاد می شوند ، پس از آن آزمایشات دیگری انجام می شود تا اطمینان حاصل شود که پشه ها در طبیعت با ماده جفت می شوند و طبق برنامه ریزی های انجام شده ، جمعیت را کاهش می دهند.

در صورت موفقیت ، با اوج گرفتن فصل پشه در سال جاری ، می توان تا 20 میلیون پشه نر دیگر آزاد کرد.

یک شریک مرگبار

روش فعلی Oxitec پشه های ماده را از Aedes aegypti هدف قرار می دهد – زیرا فقط پشه های ماده خون مورد نیاز برای بلوغ تخمهای خود را گاز می گیرند.  نرها فقط از شهد تغذیه می کنند و انسان را گاز نمی گیرند ، بنابراین ناقل بیماری نیستند.

در حالی که بسیاری از پشه ها در چمنزارها و مزارع زندگی می کنند ، ماده Aedes aegypti ترجیح می دهد در اطراف طعمه های مورد علاقه خود – انسانها – زندگی کند و می تواند در ظروف کوچکی مانند گلدان های گل و کانال های دوش تولید مثل کند.  ظروف فراموش شده یا دور انداخته شده در حیاط ها یا سایت های ساختمانی؟  حتی بهتر.

برخلاف گونه هایی که ازدحام می کنند و نیشگون می خورند ، ماده Aedes aegypti زشت است.  او ترجیح می دهد زیر صندلی شما پنهان شود ، منتظر لحظه مناسب برای حمله ، معمولاً در طول روز.  با گرفتن یک یا دو جرعه از خون شما ، ویروس هایی را که حمل می کند و از آن خارج می شود – رسانده و به سمت قربانی بعدی می رود.

راه حل مشکل Oxitec نسخه OX5034 – 2.0 اصلاح اصلی آن Aedes aegypti است.  بر خلاف نسخه 1.0 که برای از بین بردن همه فرزندان طراحی شده است ، مدل جدید از نظر ژنتیکی اصلاح شده است تا ژنی کشنده را که فقط زنان را می کشد منتقل کند.

سوئیچ kill در مرحله لارو رشد ماده – مدتها قبل از جوجه ریزی و به اندازه کافی بزرگ می شود تا گزش و گسترش بیماری داشته باشد.

مدیر عامل Oxitec ، گری فراندسن ، گفت: “نسل دوم پشه ها به ما اجازه می دهد فقط بر روی زنان تمرکز کنیم و به مردان اجازه می دهد که به کار خود ادامه دهند و کارهای بیشتری انجام دهند ، که به کارایی کمک می کند.

فراندنسن گفت ، فقط زنانی که در آنتی بیوتیک های تتراسایکلین پرورش یافته اند برای جفت گیری و زایمان زنده می مانند.  این زنان در مرکز تولید Oxitec در آکسفورد ، انگلیس نگهداری می شوند.

رز توضیح داد که تخمهای تولیدی آنها برای آزاد سازی به فلوریدا ارسال می شود ، اما از آنجا که در جعبه های ترشح آنتی بیوتیک وجود ندارد ، فقط غذا و آب وجود دارد ، تنها پشه های OX5034 که زنده می مانند و پرواز می کنند نر هستند.

پس از بلوغ ، مردان GMO با ماده های وحشی بومی جفت می شوند و ژن مهلکی را که باعث مرگ فرزندان ماده آنها می شود ، منتقل می کنند.  پشه های نر OX5034 می توانند برای چندین نسل یا حدود سه تا چهار ماه زنده بمانند و ژن های اصلاح شده خود را به فرزندان نر بعدی منتقل کنند.

اگر مردان کافی از GMO با زنان محلی جفت شوند ، جمعیت زنان گزنده طی ماه ها کاهش می یابد – و همچنین انتقال بیماری.

نبردی طولانی در فلوریدا

پس از تصویب هفت آژانس دولتی ، این پروژه در ژوئن سال 2020 ، ایالت فلوریدا مجوز استفاده آزمایشی را صادر کرد.  اما گرفتن این تأیید بیش از یک دهه طول کشید.

شیوع محلی بیماری دنگ در یک دهه پیش منطقه کنترل پشه های فلوریدا را برای فرصت های جدید ناامید کرد.  علیرغم تلاش بهمن – از جمله سمپاشی هوایی ، کامیون و کوله پشتی و استفاده از ماهی کماخوار – اقدامات کنترل محلی برای بازداشت Aedes aegypti با لارو کش و سموم دفع آفات تا حد زیادی بی نتیجه بود.

و گران نیز: گرچه Aedes aegypti تنها 1٪ از جمعیت پشه های آن است ، اما کنترل پشه های فلوریدا معمولاً بیش از 1 میلیون دلار در سال بودجه می گیرد ، یعنی یک دهم کل بودجه آن ، برای کنترل آن.

این شرکت در سال 2012 برای کمک به Oxitec مراجعه کرد. این شرکت یک پشه نر به نام OX513A تولید کرد ، برنامه ریزی شده تا قبل از بزرگسالی بمیرد مگر اینکه در آب حاوی آنتی بیوتیک تتراسایکلین بزرگ شود.

مقدار زیادی OX513A مجاز به زندگی و جفت گیری با زنان است.  با این حال ، فرزندان زن و مرد آنها برنامه “قتل” را به ارث می برند و می میرند ، بنابراین رشد جمعیت را محدود می کنند.  همانطور که تعداد کمی از فرزندان زنده می مانند ، تولید انبوه و آزادسازی مردان تراریخته به طور مداوم توسط جمعیت محلی کنترل می شود.

پشه OX513A در جزایر کیمن ، پاناما و برزیل در مزرعه آزمایش شده است که Oxitec میزان موفقیت بالای هر خروج را گزارش کرده است.  به عنوان مثال ، تجربه در یک منطقه شهری در برزیل 95٪ حضور Aedes aegypti محلی را کاهش می دهد.

اما وقتی شایعاتی در فلوریدا کیز مبنی بر در راه رفتن پشه GMO منتشر شد ، واکنش مردم سریع بود.  بیش از 100000 نفر دادخواست Change.org را علیه این پیشنهاد امضا کردند.  این تعداد به بیش از 237،000 رسیده است.

فراندسن گفت ، سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان غذا و داروی آمریکا سالها به بررسی اثرات پشه ها بر سلامتی انسان و محیط زیست پرداخته اند و برای مشارکت عمومی وقت گذاشته اند.

اما فعالیت های روابط عمومی به ساکنان فلوریدا یادآوری می کند که پشه GMO نر گزش نمی زند ، این مشکل را حل نکرد.  گزارش های رسانه ای به نقل از ساکنان خشمگین است که از درمان با آنها به عنوان “خوکچه هندی” برای پشه “فوق بزرگ” یا “روبو-فرانکنشتاین” خودداری می کنند.

در اواسط ارزیابی ، Oxitec نسل دوم OX5034 را تولید کرد که آن را پشه “دوستانه” Aedes aegypti نامید و درخواست اولین را پس گرفت.

پشه جدید ، مراقبت های مشابه

امروز ، گروه های زیست محیطی و طرفداران محلی نگرانند که پشه جدید “دوست” مانند نسل اول دقیق آزمایش نشده است ، ادعایی که اکسی تک قاطعانه آن را رد می کند.

یک نگرانی این است که برخی از لاروهای ماده ممکن است زندگی کنند و به منابع محلی آنتی بیوتیک راه پیدا کنند و کشتن ژنتیکی آنها را بی معنی کند.  طبق تحقیقات سازمان زمین شناسی ایالات متحده ، داروها ، از جمله آنتی بیوتیک ها ، در تأمین آب ایالات متحده قرار دارند که علت اصلی آن “دفع انسان و شستشوی توالت” است.

جید هانسون ، مدیر محیط زیست ، مرکز سیاسی مرکز ایمنی غذا ، که طرفدار ارگانیک و سازگار با محیط زیست است ، گفت: “من فکر می کنم برخی از این زنان آنتی بیوتیک پیدا می کنند فقط به این دلیل که آنتی بیوتیک های زیادی در محیط وجود دارد و بنابراین برخی از آنها زنده می مانند.” و گزینه های غذایی پایدار.

رز به اکسیتک به CNN گفت: “این در واقع چیزی است که هنگام تایید این پروژه توسط دفاتر نظارتی با دقت مورد توجه قرار گرفت.”  “آنها به دنبال منابع بالقوه زیست محیطی تتراسایکلین در منطقه رهاسازی پروژه بودند و نتیجه گیری” نه ، نبود “بود.  “

گونه های Aedes aegypti در مسافت بسیار کمی پرواز می کنند و معمولاً بیش از 150 متر یا کمتر از یک مایل طول عمر دو هفته خود را طی نمی کنند.

رز گفت: “بنابراین احتمال اینکه یک پشه ماده در واقع مقداری تتراسایکلین در مکانی پیدا کند که بتواند تخمهای خود را بگذارد و سپس از برخی از فرزندان ماده زنده بماند بسیار کم است.”

علیرغم یک کار طولانی مداوم آموزش عمومی توسط مقامات محلی ، از جمله وبینارهای ماهانه طراحی شده برای رفع نگرانی های شهروندان ، منتقدانی مانند باری رای معتقدند بسیاری از ساکنان فلوریدا کی تصوری از آمدن پشه های “جهش یافته” ندارند.

رای گفت: “شما می توانید در خیابان قدم بزنید و در هر کسی را بزنید و من به شما تضمین می دهم که حدود 80٪ مردم چیزی در مورد آن نمی دانند.”

مدیر عامل شرکت Oxitec ، فرانندسن ، گفت: “ما از تعاملات اجتماعی فراتر رفته ایم.”  “آیا می توانید تصور کنید که هر شرکت بزرگ شیمی چند ملیتی دیگری 14 وبینار عمومی ، در بازار کشاورزان انجام دهد یا از خانه به خانه برای صحبت در مورد فناوری؟”  هرگز این اتفاق نمی افتد.

منتقدان می گویند که آنها مبارزه با آزادی را متوقف نخواهند کرد ، به CNN گفتند که آنها در حال صحبت با مقامات EPA در دولت بایدن هستند و حتی ممکن است اقدامات قانونی را بررسی کنند.

مارا دالی از کی لارگو گفت: “من امیدوارم که ناآرامی های داخلی ایجاد شود.”  “به علاوه ، شما می توانید یک شرکت خصوصی برای دفع پشه ها استخدام کنید تا جلوی کل جامعه شما بیرون بیاید و آنها را اسپری کند. در این مرحله ، هیچ راهی برای کنارگذاشتن این مصیبت وجود ندارد.”

  • عرفان مسعود پور