ایرانیان نیوز

مرجع خبری برای مردم ایرن زمین

ایرانیان نیوز

مرجع خبری برای مردم ایرن زمین

احیای رویشگاه کلوس در شهرستان لردگان با همکاری قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه قمربنی هاشم (ع) چهارمحال و بختیاری و اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان چهارمحال و بختیاری آغاز شد.

 

ایوب حیدری جانشین قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه قمربنی هاشم(ع) در مراسم آغاز احیای این رویشگاه اظهار داشت: طبق تفاهم‌نامه‌های امضا شده بین قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه قمربنی‌هاشم(ع) و منابع طبیعی و آبخیزداری، احیای رویشگاه گیاه دارویی کلوس در کوه قارون از شهرستان لردگان با همت جهادگران بسیجی و اهالی منطقه شروع شده است.

 

جانشین قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه قمربنی هاشم(ع) خاطرنشان کرد: در راستای این تفاهم‌نامه، قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه قمر بنی هاشم(ع) توانست اشتغال تعداد 200 نفر از روستاییان را در قالب کشت گونه کلوس برنامه‌ریزی کند.

 

هومان خاکپور سرپرست معاونت فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان چهارمحال و بختیاری نیز بیان داشت: کوه قارون زیستگاه با ارزش این گونه گیاهی بوده است که در سالیان گذشته به دلیل بهره‌برداری نادرست و گاهی سوءاستفاده کنندگان از استان‌های همجوار منقرض شده که امید است با همکاری مردم محلی این منطقه احیا این گونه با ارزش صورت گیرد.

 

وی با بیان این که کشت و توسعه گیاهان دارویی با توجه به توپوگرافی استان در اولویت‌های اجرایی است گفت: در چند دهه گذشته به دلیل برداشت بی‌رویه و بوته کنی، گیاه دارویی کلوس رو به نابودی رفته است.

 

سرپرست معاونت فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان چهارمحال و بختیاری بیان کرد: دو رویشگاه اصلی گیاه دارویی کلوس در سرآقاسید شهرستان کوهرنگ و کوه قارون شهرستان لردگان است و احیای این رویشگاه‌ها با همکاری قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه قمربنی هاشم(ع) در دستور کار است.

  • عرفان مسعود پور