ایرانیان نیوز

مرجع خبری برای مردم ایرن زمین

ایرانیان نیوز

مرجع خبری برای مردم ایرن زمین

سقوط بازار بورس؛ نامه محرمانه مجلس به روحانی

چهارشنبه, ۱ بهمن ۱۳۹۹، ۱۱:۱۹ ب.ظ

به گزارش تابناک به نقل از فرارو، ریزش شدید شاخص بورس و اعتراض سهامداران پس لرزه های مختلفی داشته است. از یک سو رییس سازمان بورس استعفا داده و مجلس به دنبال استیضاح وزیر اقتصاد است و از سوی دیگر دولت و مجلس یکدیگر را متهم به دخالت در بازار می کنند. یک نمانیده مجلس گفته که در این باره نامه‌ای محرمانه به روحانی نوشته شده است.

 

امروز در حاشیه جلسه دولت محمود واعظی ریییس دفتر رییس جمهور به جلسه روز گذشته کمیسیون اقتصادی مجلس درباره بازار بورس با حضور رییس مجلس و وزیر اقتصاد واکنش نشان داد و گفت: "خودتان شاهد بودید که می‌آیند یک جلسه می‌گذارند، مصاحبه می‌کنند به محض اینکه بورس مثبت می‌شود می‌گویند ما مشکل بورس را حل کردیم و دولت نتوانست آن را برطرف کند؛ هنگامی هم که بورس منفی می‌شود می‌گویند ما از اول تذکر داده بودیم. خب این به معنی دخالت شما است، دخالت نکنید."


واعظی افزود: «مجلس ماموریتش قانونگذاری، پرسیدن سوال و استیضاح است اینکه به مسائل ریز اجرایی بپردازند و دخالت کنند سفر استانی بروند و به جای دولت و وزرا تصمیم بگیرند درست نیست.»

 

رئیس دفتر رئیس جمهور تاکید کرد: "اگر در داخل مجلس هم اگر کسانی می‌خواهند کار اجرایی کنند این کار اشتباه است باید می‌آمدن از اول کار اجرایی می‌کردند."

اما از سوی دیگر مجلس دولت، دفتر رییس جمهور و شخص رییس جمهور را مقصر سقوط بازار سهام می داند.

نصرالله پژمانفر رییس کمیسیون اصل نود مجلس در این باره گفته است "برای ما محرز شده است که دخالت‌های شخص رئیس جمهور و دفتر ایشان بورس را به این وضعیت نابسامان کشانده است."

او می گوید نامه‌ای محرمانه به روحانی نوشته است و همه تقصیرهای بازار بورس را متوجه رییس جمهور دانسته است.

 

امیر محترمی، دبیر علمی کنفرانس ملی فرماندهی و کنترل در ایران هم در این باره گفت: بحث جزیره‌ای بودن سامانه‌ها، فقط محدود به نظام سلامت نمی‌شود. ممکن است با بحران‌هایی مثل سیل و زلزله و قطعی برق مواجه شویم.

 

آمادگی در برابر این پدیده‌ها بدون بهره گیری از فناوری اطلاعات ممکن نیست. فرماندهی کنترل به معنی استفاده از همه سامانه‌ها برای تصویر کردن و دادن وضعیت آگاهی به تصمیم سازان جهت تصمیم گیری‌های درست و بموقع و اجرا در زمینه‌های مختلف است. تجربه دنیا این است که از نرم افزار‌های موبایلی تا بانک‌های اطلاعاتی مختلف ایجاد شده است. سازمان جهانی بهداشت نیز در این زمینه کار‌های زیادی انجام داده است.

 

وی افزود: در زمینه کرونا با موضوع اینفودمی مواجه شدیم که اطلاعات صحیح و غلط با هم مخلوط شد. سامانه‌های اطلاعاتی برای این موضوع فراهم شد. اقدامات خوبی در این زمینه انجام شد و کاستی‌های متعددی نیز وجود دارد که نیازمند همت مضاعف است تا از فناوری‌ها به گونه موثرتری استفاده کنیم.

 

محترمی در ادامه گفت: کنفرانس ملی فرماندهی و کنترل همه ساله به همت انجمن ملی فرماندهی و کنترل مخابرات و رایانه و پس از سال ۸۶ در حال اجراست و امسال دوازدهمین دوره آن خواهد بود که به میزبانی دانشگاه صنعتی مالک اشتر برگزار می‌شود. امسال با حساس شدن بحران‌های زیستی و با تصمیم کمیته سیاست گذاری کنفرانس، محوریت به بحران کرونا داده شده است.

 

وی افزود: محور‌های این کنفرانس در سال جاری با توجه به مواجهه با پاندمی کرونا به تشخیص کمیته علمی و شورای سیاست گذاری کنفرانس بر تاکید بر بحران کرونا خواهد بود. این رویداد هفته بعد شروع می‌شود و از روز شنبه کارگاه‌های تخصصی، مجازی و از طریق سایت کنفرانس برگزار خواهد شد و روز سه شنبه و چهارشنبه افتتاحیه آن خواهد بود و عصر چهارشنبه نیز اختتامیه برگزار می‌شود. در این یک هفته سایت کنفرانس کاملا آماده و پذیرای دوستانی خواهد بود که به صورت مجازی قصد مشارکت دارند. این کنفرانس پیرامون محور‌های دهگانه تدارک دیده شده است.

  • عرفان مسعود پور